وبلاگ دیجیتال مارکتینگ آروند

دیجیتال مارکتینگ آروند

وبلاگ دیجیتال مارکتینگ آروند

دیجیتال مارکتینگ آروند

  • ۰
  • ۰

تجربه کاربری

تجربه کاربری یا همان UX مخفف دو کلمه User Experience است و همانگونه که از اسمش پیداست به معنای تجربیات کاربران در مورد استفاده از یک محصول، خدمات، سایت یا یک سرویس خاص است. اگر بخواهیم یک مقدار ساده تر صحبت کنیم در اصل تجربه کاربری (UX) همان حس خوبی است که کاربر از کار کردن با محصولات یا خدمات شما به دست می آورد و برای همیشه در ذهنش باقی می ماند.

تجربه کاربری

تجربه کاربری باعث می شود تا تجربه های خوب و بد کاربران از کار کردن با سایت، محصولات یا خدمات را بررسی و ارزیابی کنید و به این وسیله بتوانید نیازها و مشکلات مخاطبین تان را شناسایی و برای حل کردن آنها دست به ایجاد راهکارهای متفاوتی بزنید.

اگر قرار بر این است که بخواهید مشکلات و نیازهای مخاطبین را برطرف کنید بایستی بتوانید به دید یک مشتری به سایت خودتان نگاه کنید تا بتوانید بهترین کارایی را برای آنها فراهم کنید و کاربران هم این روزها سعی می کنند از سایت هایی بازدید کنند یا از خدماتشان استفاده کنند که در کمترین زمان ممکن بتواند نیازهایشان را برطرف کند و این مورد در افزایش بازدید کننده سایت و وفادار کردن این بازدید کننده ها تأثیر خیلی زیادی دارد.

UX حس خوبی است که کاربر از کار کردن با محصولات یا خدمات شما پیدا می کند

تأثیر تجربه کاربری بر سئو سایت

یکی از مهمترین کاربردهایی که تجربه کاربری در سئو سایت دارد ارتباط نزدیکی است که با نتایج جستجوی گوگل دارد و این یعنی هر چه بیشتر بر این مورد تمرکز کنید به طور حتم باعث می شود تا در میان رقبا در بهترین رده های گوگل قرار بگیرید و از آن طرف بازدید کننده بیشتری را هم به دست خواهید آورد.

این مورد به مرور زمان روی سئو و بهینه سازی سایت تان تأثیر خیلی زیادی خواهد گذاشت و گوگل هم سعی کرده بهترین نتایج را به کاربران در نتایج جستجو نشان دهد و بیشترین تمرکز را روی تجربه کاربری قرار داده است.

اگر بخواهیم خیلی ساده تر به این موضوع نگاه کنیم می توان گفت که اهداف UX و سئو یک سری اهداف مشترک هستند. چرا که گوگل سعی کرده بهترین نتایج را در جستجوها به کاربران نشان دهد و از نظر منطقی، هم تجربه کاربری و هم سئو هر دو همین کار را انجام می دهند. در اصل می توان اینگونه گفت که UX پاسخ جستجوی کاربران در قالب صفحات وب است و سئو هم کاربر را به محتوایی که مد نظرش و همچنین مورد نیازش هست، می رساند.

مهمترین مزیت های یک تجربه کاربری خوب از نظر کاربر

این مورد را سعی می کنیم به صورت تیتروار بیان کنیم:

  • پایین تر آمدن خطاهای کاربری
  • افزایش و ازدیاد استفاده از تکنولوژی
  • آسان تر شدن استفاده از تکنولوژی
  • فروش محصولات افزایش پیدا می کند
  • هزینه های پشتیبانی کاهش پیدا می کند
  • در توسعه دادن و پیشرفت محصول هزینه ها کاهش پیدا می کند
  • کاربران ترغیب می شوند که باز هم از محصولات و خدمات تان استفاده کنند

اما حالا برسیم بر سر این موضوع که:

چه عواملی باعث می شود تا یک تجربه کاربری خوب بین کاربر و سایت ایجاد شود:

اولین فاکتور: سرعت سایت را افزایش دهید

یکی از عواملی که باعث می شود تا بازدید کننده بیشتری از سایت تان فرار کنند همین کند بودن سرعت بارگذاری صفحات سایت است و به طور معمول هر چه سرعت لود شدن سایت کمتر باشد به همان میزان هم بازدید کننده های کمتری به مشتری تان تبدیل خواهد شد.

در واقع شما فقط 3 ثانیه فرصت دارید تا کاربران را مجاب کنید وارد سایت تان شوند و یک UX خوب را به آنها هدیه بدهید وگرنه اگر بیشتر از این باشد کاربر سایت تان را ترک و به سراغ رقبایتان می رود و این مورد روی افزایش نرخ پرش کاربران یا همان بانس ریت سایت خیلی تأثیرگذار خواهد بود.

برای این کار می توانید کد نویسی و برنامه نویسی سایت را مجدداً بررسی کنید، یک هاست قدرتمند و در عین حال اختصاصی خریداری کنید، حجم تصاویر سایت را کاهش یا آن را فشرده تر کنید، سایت را به صورت ریسپانسیو یا همان واکنشگرا طراحی کنید و خیلی از موارد دیگر که روی سرعت سایت تأثیرگذار است.

دومین فاکتور: تجربه کاربری با انتشار فایل های ویدیویی یا پادکست صوتی خیلی جذاب تر می شود

با رشد اینترنت و پیشرفته تر شدن محیط آن خیلی از کاربران دیگر حوصله و علاقه خاصی به مطالعه محتواهای متنی از خودشان نشان نمی دهند و همین باعث شده تا کاربران به سمت محصولات ویدیویی یا پادکست های صوتی حرکت کنند و در اصل این موارد برای آنها خیلی جذاب تر است.

شاید یکی از دلایل این مورد مشغله کاری زیاد این افراد باشد و به خاطر همین است که توجه و علاقه کمتری به محتواها متنی از خودشان نشان می دهد. به طور معمول با انتشار این موارد در سایت تان می توانید یک حس و یک تجربه کاربری خوب را به مخاطبین خودتان منتقل کنید و این باعث می شود تا بعد از مدت کوتاهی همین بازدید کننده ها را به مشتریان وفادار خودتان تبدیل کنید.

استفاده کردن از محتواهای با کیفیت و همچنین کاربردی بودن آن می تواند یکی از فاکتورهای عالی و منحصر به فرد در UX به حساب بیاید. اما در این مسیر نبایستی یک نکته کوچک را فراموش کرد و آن هم این است که بایستی یک سری عوامل مانند بهینه سازی فرآیند پرداخت را برای کاربران سهل و آسان کنید تا به این وسیله بتوانید نرخ تبدیل بازدید کننده ها به مشتریان دائمی را بیشتر از قبل کنید.

سومین فاکتور: ساده تر کردن و آسان تر کردن فرآیندهای پرداخت

این مورد بیشتر در فروشگاه های اینترنتی کاربرد دارد و زمانی اهمیتش بیشتر می شود که بخواهید نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری دائم را بیشتر از قبل کنید و هرچه فرآیند پرداخت آسان تر باشد به طبع از نظر تجربه کاربری تأثیر خیلی زیادی در عملکرد سایت شما خواهد داشت.

احتیاجی نیست اطلاعات خیلی زیادی را از کاربر دریافت کنید و بعد از آن خریدش را انجام دهد. هر چه اطلاعات بیشتر باشد ممکن است در اثنای راه از ادامه خرید منصرف شود و این می تواند در دراز مدت به ضرر کسب و کار اینترنتی شما تمام شود.

چهارمین فاکتور: طرح بندی صفحات محصول را سهل و آسان کنید

یکی از عواملی که خیلی از سایت ها به آن توجهی نمی کنند همین طرح بندی صفحات محصول است که در اکثر مواقع خیلی شلوغ و درهم و برهم است. اما اگر آن را خیلی مرتب و شیک کنید به طور حتم حس خیلی خوبی را به کاربر منتقل می کند. موارد اساسی که در این طور مواقع بایستی رعایت مانند موارد زیر است:

درج قیمت، قیمت تخفیف خورده، توضیح مختصر در مورد محصول، کد محصول، رنگ بندی محصول، اندازه، وزن، گالری تصاویر، ویدیو، خلاصه ای از امتیازهایی که کاربران به یک محصول می دهند، نقد و بررسی محصول و خیلی از موارد دیگر که همه و همه در انتقال یک حس خوب یا همان UX به مشتری تأثیرگذارند.

پنجمین فاکتور: در معماری و طراحی سایت خساست به خرج دهید

از عوامل و فاکتورهای مهم در تجربه کاربری همین معماری سایت است. اگر در طراحی سایت بخش ها و گزینه های مختلف سایت را در جلو چشمان مشتری قرار دهید تا نیازی نباشد به دنبال آن بگردد به طور حتم در ایجاد کردن یک حس خوب کاربری نقش بزرگی ایفا کرده اید.

این مورد برای کاربران خیلی مهم است که به راحتی، با کمترین دردسر و صد البته به سرعت بتوانند به تمام بخش ها و گزینه های مورد نظرشان دسترسی داشته باشند و درگیر این موضوع نشوند که چطور باید گزینه مورد نظرشان را پیدا کنند. سعی کنید خودتان را جای مشتری بگذارید اگر گزینه ای که مدنظرتان هست را پیدا نکنید آیا به مدت طولاتی به دنبال آن می گردید یا سایت را ترک می کنید و از خدمات یک سایت دیگر استفاده می کنید؟

ششمین فاکتور: طراحی صفحات 404 را جدی بگیرید

یکی دیگر از عواملی که خیلی از طراحان سایت ها به آن توجهی ندارند همین صفحه 404 است. در اصل به این صفحات زمانی برخورد می کنید که از قبل در اینترنت وجود داشته باشد و حالا بنا به هر دلیلی از کل اینترنت حذف شده باشد و یا اینکه کاربر URL سایت را به اشتباه وارد کند که باعث می شود به این صفحات منتقل شوند.

طراحی صفحات 404

کارهایی که می توانید انجام دهید این است که امکاناتی را در این صفحات بگنجانید یا با استفاده از طرح های گرافیکی زیبا کاربر را متقاعد کنید دوباره به یکی از صفحات برگردد و این می تواند نرخ تبدیل بازدید کننده ها را بیشتر کند. با این عمل به طور حتم کاربران تجربه خیلی بهتری نسبت به سایت شما دریافت می کنند.

 

هفتمین فاکتور: افزایش تجربه کاربری با طراحی نسخه موبایل

یکی از مهمترین موارد در افزایش UX این است که سایت تان را برای تمامی صفحات نمایش بهینه کنید و به طور حتم در این طور موارد سرعت بارگذاری یکی از نکات برجسته و مهم در تجربه کاربری به حساب می آید. ریسپانسیو بودن یکی از فاکتورها و معیارهای اصلی سایت گوگل برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو به حساب می آید و به همین دلیل وبمسترها مجبور شدند که به سمت واکنشگرا کردن سایت ها پیش بروند و به طور حتم تمامی عناصری که در نسخه موبایل سایت تان وجود دارد بی تأثیر بر سئو و UX سایت تان نخواهد بود.

  • ۹۸/۰۶/۳۱
  • آژانس دیجیتال مارکتینگ آروند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی